برخی از ماهی ها می توانند در زیر سطح دریا رنگ ها را مشاهده کنند

طبیعت سخت است اما با گذشت زمان، حیوانات می توانند با روش های خیره کننده سازگار با آن سختی ها تکامل پیدا کنند. دانشمندان یک سیستم بصری پیشین ناشناخته را کشف کرده اند که ممکن است دید رنگی را در آب های عمیق و تاریک، حدود 650 تا 5000 فوت پایین سطح دریا، رنگین کمان باشد این کشف باعث بازنگری در حیوانات زیر آب می شود که بدون نور خورشید زندگی می کنند.

تشخیص رنگ ماهی ها در عمق دریا

ماهی ها می توانند در عمق دریا رنگ ها را تشخیص دهند

‘این اولین مقاله ای است که مجموعه های متنوعی از ماهی ها را بررسی می کند و می بیند که چگونه سیستم های بصری آنها می توانند چند منظوره و متغیر باشند’، کارن کارلتون، استاد زیست شناسی در دانشگاه مریلند و همکارانش مقاله، به عنوان داستان پوشش در Science Advances این ماه، در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده است. ‘ژن هایی که طیف نور را تعیین می کنند، چشم های ما حساس هستند به نظر می رسد ژن های بسیار متغیر تر از ژن ها هستند، که موجب پیشرفت بیشتر سیستم دیداری می شود بسیار سریع تر از پیش بینی ما’. حیوانات ستون فقرات، مثل انسان، نیاز به دو نوع دارند از سلول های فتوگرامتر برای دیدن، به عنوان میله ها و مخروط شناخته شده است.

میله ها و مخروط ها به طور مشابه کار می کنند - هر دو دارای رنگدانه های مضر و حساس به نور هستند که به عنوان opsins شناخته می شوند. Ospins در طول موج های خاصی از نور قرار می گیرند و سپس آنها را به سیگنال های الکتروشیمی تبدیل می کنند. مغز این سیگنال ها را به عنوان رنگ تفسیر می کند. به استناد تحقیقات جدید، به نظر می رسد برخی ماهی ها قادر به تشخیص رنگ در تاریک ترین اعماق دریا باشند. این امر پیش از این غیرممکن به نظر می رسید.

طبیعت می تواند در برخی شرایط بسیار خشن باشد، اما حیوانات در طول زمان روش های بسیار جالبی را برای تطبیق با این خشونت پیدا کرده اند. اخیرا دانشمندان موفق به کشف نوعی سیستم بینایی جدید در ماهی ها شده اند که در عمق 198 تا 1500 متری دریا به آن ها اجازه تشخیص رنگ ها را می دهد. پیش از این، دانشمندان تصور می کردند که حیوانات در چنین عمقی در کوررنگی کامل به سر می برند. Karen Carleton، استاد بیولوژی دانشگاه مریلند و یکی از محققان این پژوهش، طی بیانیه ای اظهار داشت: این اولین تحقیقی است که با بررسی ماهی های گوناگون، تطبیق پذیر و متنوع بودن سیستم های بینایی آنان را شرح داده است.

حیوانات مهره دار همچون انسان ها، برای دیدن نیازمند دو نوع سلول نورپذیر به نام های سلول استوانه ای وسلول مخروطی هستند. این سلول ها مشابه هم کار می کنند؛ هر دو دارای رنگدانه های حساس به نوری تحت عنوان اپسین ها هستند. اپسین ها نورهایی با طول موج مشخص را دریافت کرده و سپس آن ها را به سیگنال های الکتروشیمیایی تبدیل می کنند. در نهایت، مغز این سیگنال ها را تحت عنوان رنگ تفسیر می کند.

به صورت عمومی پذیرفته شده که در گونه های مهره دار، سلول های مخروطی مسئول دیدن رنگ و سلول های استوانه ای مسئول تشخیص نور در محیط های تاریک هستند. با این حال، این تحقیق جدید روی 101 ماهی نشان داده که در عملکرد سلول های استوانه ای تنوع وجود دارد.

برخی ماهی ها دارای تعداد زیادی اپسین استوانه ای بودند که نشان دهنده وجود امکان تشخیص رنگ در آن‌هاست. ممکن است دید این ماهی ها توسط رنگ نورهایی که از طعمه های آن ها منتشر می شود، تطبیق یافته باشد. زیرا در تاریک ترین اعماق دریا، برخی حیوانات قادرند از خود نور تولید کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.